عنوان کامل پایان نامه :

 ارزیابی توانها وقابلیت های عناصر بافت قدیمی در توسعه صنعت گردشگری

قسمتی از متن پایان نامه :

ساخت و سازهای بی رویه که ناشی از عدم هماهنگی بین سازمان های دولتی به خصوص(مسکن و شهرسازی،میراث فرهنگی) باعث از بین رفتن جاذبه ها و سرمایه های این منطقه شده اند. شهر سمنان با در نظر داشتن داشتن پتانسیل های زیاد فرهنگی-تاریخی مقداری از آنها راکد مانده اند و مقداری نیز وقتی بازدیدکنندگان به آنها مراجعه می کنند درب آنها بسته بوده و مانع بازددی و معرفی این بناهای قدیم می باشد.که اگر ما این امکانات لازم جهت جذب گردشگر را فراهم نماییم، می توانیم باعث آبادانی و رونق بخشیدن بافت شویم.

همانطور که مطالعه گردید با در نظر داشتن کمبود هتل و اقامتگاه ها در بافت برای جذب گردشگر، بایستی مردم این بافت را آموزش داده تا خانه های خود را برای اجاره مسافران آماده کنند و یا سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خانه های قدیمی و یا کاروانسراهای بافت را که جزء سرمایه های شهر هستند به عنوان اقامتگاه و هتل بهره گیری کرده البته قبل از آن به مرمت آنها اقدام کرده و سپس نسبت به جذب گردشگر کوشش نمایند.و یکی دیگر از معضلات بافت کمبود پارکینگ مناسب می باشد که می توانیم زمین های بایر را که کاربری گذشته خود را از دست داده اندآنها را مجهز کرده و به عنوان پارکینگ مناسب و در خور بهره گیری گردشگران آماده کنیم.و حتی بهره گیری دیگر از عناصر قدیمی مانند قهوه خانه های قدیمی و یا آب انبارها به عنوان کافی شاپ یا سفره خانه امروزی و یا بهره گیری از عناصر به عنوان مراکزی برای آموزش بهره گیری کنیم. اما از دیگر معضلات در زمینه گردشگری نبود فرودگاه در شهر، کمبود وسایل ایاب و ذهاب برای حمل گردشگران که وسیله شخصی ندارند، شبکه ارتباطی نامناسب و… که در همه این زمینه ها با کمک مسئولین و برنامه ریزی مناسب و مشارکت مردم دست ردر دست هم داده تا معضلات برطرف و آن را آباد کنیم.

14-4-2 مطالعه اثرات اجتماعی-فرهنگی-مذهبی پتانسیل های گردشگری عناصر قدیمی: با در نظر داشتن این که یکی از اثرات گردشگری و بازدید از مراکزقدیمی-تاریخی،فرهنگی آشنایی بیشتر و بی واسطه با یکدیگر، تبادل فرهنگی و تحکیم همبستگی بین المللی-تحکیم وحدت ملی در کشور،گذراندن اوقات فراغت،تجدیدقوا و تمدد اعصاب و در نتیجه افزایش بهره وری کار مانند اثرات اجتماعی و فرهنگی صنعت گردشگری می باشد. اما شهر سمنان با در نظر داشتن پتانسیل ها و استعدادهای بالقوه و بالفعل گردشگری میراث فرهنگی و قدیمی و تاریخی ­اش، تاکنون شیوه مناسب تبلیغات اتخاذ نشده می باشد. به خصوص در جهت جذب گردشگر داخلی، نبود تبلیغات کارا در این زمینه یکی از عواملی می باشد که باعث رکود صنعت گردشگری در منطقه شده می باشد. کمبود تبلیغاتی زیرا تهیه بروشورها ی شناسنامه ای از جاذبه های تاریخی-قدیمی، فرهنگی به مقصود معرفی جاذبه ها مانند: نبود نقشه ای از(جایگاه عناصر) و پخش و نمایش برنامه های سیما یا تبلیغ از طریق مطبوعات ارزشمند توریستی منطقه،تهیه کارت پستال، شرکت در نمایشگاه ایرانگردی، ایجاد سایت مجزا به مقصود معرفی عناصر، شرکت در سمینارهای داخلی و خارجی و احداث غرفه های جهانگردی به مقصود معرفی این جاذبه ها و… در حد ناچیزی می باشد.

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

 

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

1) آیا عناصر بافت قدیمی می تواند تأثیر مؤثری در جذب گدشگر و سرمایه گردشگری موثر باشد ؟

2) تا چه اندازه شناخت کافی از ظرفیتهای توریستی و معرفی و تبلیغات کارا از بافت قدیمی شهر سمنان در جهت توسعه گردشگری این شهر تأثیر موثری دارد ؟

3) آیا سرمایه گذاری کافی در زمینه توسعه گردشگری (بافت قدیمی شهر سمنان ) شده می باشد ؟

4) آیا شهر سمنان دارای تاسیسات زیر بنایی مناسب جهت جذب گردشگری را دارد؟

5) آیا تبلیغات و اطلاع رسانی لازم از طریق چاپ بروشور و ایجاد پایگاه اینترنتی در زمینه گردشگری بافت قدیمی شهر سمنان انجام شده می باشد ؟

6)  آیا مرکزی برای معرفی فرهنگ بومی بافت قدیمی شهر سمنان هست ؟

7)آیا اقداماتی در جهت تقویت بخش خصوصی و ارائه تسهیلات ویژه به آنان برای سرمایه گذاری در                     زیر ساخت های گردشگری انجام شده می باشد ؟

 دانلود متن کامل پایان نامه جغرافیا در لینک پایین صفحه