عنوان کامل پایان نامه :

 ارزیابی توانها وقابلیت های عناصر بافت قدیمی در توسعه صنعت گردشگری

قسمتی از متن پایان نامه :

الف)به نظر می رسد شناخت ظرفیتهای توریستی عناصر و اجزای فرهنگی بافت قدیم(تبلیغات کارا)می تواند تأثیر مؤثری در توسعه گردشگری منطقه مورد مطالعه داشته باشد.

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

با در نظر داشتن استعدادهای بالقوه و بالفعل عناصر واجزای بافت قدیم(همانطور که در فصل چهارم اثرات اقتصادی-اجتماعی-فرهنگی) گفته گردید داشتن ظرفیتهای فوق العاده جاذبه های توریستی آن با در نظر داشتن این که شهر سمنان شهری تاریخی می باشد می توان گفت بافت قدیمی آن و عناصرش یکی از مناطق مهم توریستی محسوب می شوند. بافت مورد مطالعه مجموعه ای از جاذبه های تاریخی و فرهنگی مانند(مساجد،کاروانسراها، آب انبارها،قلعه ها،بازارهاو…) را درخود جای داده می باشد که اینها می توانند در توسعه صنعت گردشگری و افزایش درآمد ناشی از آن با برنامه ریزی اصولی و دقیق و در نظر داشتن امکانات مورد توجه برنامه ریزان قرار گیرند. اما همانطور که در تجزیه و تحلیل با بهره گیری از مدل SWOT مورد بحث قرار گرفت با در نظر داشتن کمبود تبلیغات کارا در زمینه معرفی عناصر بات قدیمی مانند نبود پلاکارتهای مناسب جهت معرفی عناصر و اعلام جایگاه آنها در راههای ورودی شهر با عناصر بافت قدیم ناشناخته می باشد که  در پاسخ این فرضیه در جریان پژوهش به معرفی عناصر و حتی استعدادهای اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی این عناصر پرداخته گردید. و با معرفی آنها نشان داده گردید که بافت شهر مذکور دارایچه استعدادهایی می باشد اما تا به حال در این زمینه اقداماتی انجام نشده می باشد. اقداماتی مانند: -کمبود بروشورهای مناسب

-نبود سایت مستقل مبنی بر معرفی کامل عناصر تاریخی بافت شهر

–شرکت نکردن در نمایشگاهها و سمینارهای داخلی و خارجی مبنی بر معرفی فرهنگ و آداب و سنن بافت قدیم و عناصر شهری آنها .

-نبود پلاکارتی مناسب در زمینه معرفی عناصر و جایگاه آنها

-کمبود افراد متخصص و آموزش دیده جهت معرفی آنها و تورهای تفریحی(عناصر تاریخی-فرهنگی)و… که این تبلیغات باعث شناخت و تبادل اطلاعات فرهنگی بین اقوام و جوامع می گردد و همچنین افزایش آگاهی های ملی در مورد نحوه زندگی،باورها، آداب و سنن اقوام مختلف بستر مناسبی برای همبستگی ملی ایجاد می کند و در نتیجه اوقات فراغت جوانان را پر کرده و آسیب های اجتماعی جوانان که ناشی از بیکاری
می باشد را کاهش داده و باعث می شوداز اثرات نابهنجار بافت کاسته شده و محل امن تری برای جذب گردشگر وجود داشته باشد و در نتیجه به صورت تدریجی شهر در تمام زمینه های فرهنگی-اقتصادی-اجتماعی و غیره توسعه پیدا می کند. و در زمینه تبلیغات کارا نیز می توانیم از روشهای مختلف جهت تبلیغ و معرفی پتانسیل­های گردشگری منطقه خود بهره گیری کنیم  که در این خصوص بیشترین تأثیر را سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و سازمان صدا و سیما­ی شهر دارند که برای نمونه این دو سازمان می توانند با همکاری هم به معرفی جاذبه های تاریخی-فرهنگی شهر از طریق صدا و سیما بپردازند. که با در نظر داشتن کم بودن پخش برنامه های صدا و سیما در خصوص برنامه های تاریخی (محلی) بایستی توجه داشته باشیم که مدت پخش برنامه­ها را افزایش داده و وقت بیشتری در این زمینه بگذاریم تا بتوانیم در رسیدن  اهدافمان موفق اقدام کنیم.

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

 

1) آیا عناصر بافت قدیمی می تواند تأثیر مؤثری در جذب گدشگر و سرمایه گردشگری موثر باشد ؟

2) تا چه اندازه شناخت کافی از ظرفیتهای توریستی و معرفی و تبلیغات کارا از بافت قدیمی شهر سمنان در جهت توسعه گردشگری این شهر تأثیر موثری دارد ؟

3) آیا سرمایه گذاری کافی در زمینه توسعه گردشگری (بافت قدیمی شهر سمنان ) شده می باشد ؟

4) آیا شهر سمنان دارای تاسیسات زیر بنایی مناسب جهت جذب گردشگری را دارد؟

5) آیا تبلیغات و اطلاع رسانی لازم از طریق چاپ بروشور و ایجاد پایگاه اینترنتی در زمینه گردشگری بافت قدیمی شهر سمنان انجام شده می باشد ؟

6)  آیا مرکزی برای معرفی فرهنگ بومی بافت قدیمی شهر سمنان هست ؟

7)آیا اقداماتی در جهت تقویت بخش خصوصی و ارائه تسهیلات ویژه به آنان برای سرمایه گذاری در                     زیر ساخت های گردشگری انجام شده می باشد ؟

 دانلود متن کامل پایان نامه جغرافیا در لینک پایین صفحه