عنوان کامل پایان نامه :

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

 ارزیابی توانها وقابلیت های عناصر بافت قدیمی در توسعه صنعت گردشگری

قسمتی از متن پایان نامه :

با در نظر داشتن این که یکی از اثرات گردشگری و بازدید از مراکزقدیمی-تاریخی،فرهنگی آشنایی بیشتر و بی واسطه با یکدیگر، تبادل فرهنگی و تحکیم همبستگی بین المللی-تحکیم وحدت ملی در کشور،گذراندن اوقات فراغت،تجدیدقوا و تمدد اعصاب و در نتیجه افزایش بهره وری کار مانند اثرات اجتماعی و فرهنگی صنعت گردشگری می باشد. اما شهر سمنان با در نظر داشتن پتانسیل ها و استعدادهای بالقوه و بالفعل گردشگری میراث فرهنگی و قدیمی و تاریخی ­اش، تاکنون شیوه مناسب تبلیغات اتخاذ نشده می باشد. به خصوص در جهت جذب گردشگر داخلی، نبود تبلیغات کارا در این زمینه یکی از عواملی می باشد که باعث رکود صنعت گردشگری در منطقه شده می باشد. کمبود تبلیغاتی زیرا تهیه بروشورها ی شناسنامه ای از جاذبه های تاریخی-قدیمی، فرهنگی به مقصود معرفی جاذبه ها مانند: نبود نقشه ای از(جایگاه عناصر) و پخش و نمایش برنامه های سیما یا تبلیغ از طریق مطبوعات ارزشمند توریستی منطقه،تهیه کارت پستال، شرکت در نمایشگاه ایرانگردی، ایجاد سایت مجزا به مقصود معرفی عناصر، شرکت در سمینارهای داخلی و خارجی و احداث غرفه های جهانگردی به مقصود معرفی این جاذبه ها و… در حد ناچیزی می باشد.

نه تنها در این زمینه بلکه شهر سمنان افراد متخصص و آموزش دیده (چه به صورت محلی و غیرمحلی) نیز به مقصود راهنمایی تورهای گردشگری و معرفی جاذبه های خود نیز ندارد و حتی کمبود دفتر ایرانگردی و جهانگردی و تورهای تفریحی به مقصود معرفی جاذبه های تاریخی و فرهنگی منطقه و… دارد که اگر در این زمینه تبلیغات کارا انجام می گردید باعث شناساندن فرهنگ و آداب و سنن یک منطقه در سطح کشور و جهان شده و اعتلای روحیه همبستگی منطقه ای،ملی و جهانی را به وجود آورد  که اینها مانند اهدافی می باشد که در صنعت گردشگری و برنامه های اقتصادی و اجتماعی کشور می توانیم ببینیم که فرهنگ بومی و دستاوردهای مربوط به آن مانند منابع توریستی ارزشمند شهر سمنان می باشد که شناخت و آگاهی بیشتر افراد از آداب و رسوم و سنتها و شیوه زندگی مردم از اثرات تبلیغات کارا می باشد که باعث جذب بیشتر گردشگران ( ایرانگردان،جهانگردان) می گردد و موفقیت منطقه را در زمینه جذب گردشگر فراهم می کند.و حتی باعث پرشدن اوقات فراغت جوانان منطقه و در آینده نیز اوقات فراغت جوانان را تضمین کرده .ضمن اینکه بایستی در زمینه آموزش افراد منطقه برنامه ریزی نمود تا توان فرهنگی پذیرش مسافر و گردشگر را در شهر و منطقه خود را داشته باشند تا توسعه این صنعت در آینده باعث نابهجاری های فرهنگی و اجتماعی در شهر به بار نیاورد.خاطر نشان می گردد که پذیرش گردشگری بیشتر نشأت گرفته از مهمان نوازی سنتی اهالی این شهر می باشد و از آن می توان جهت رشد فرهنگ توریستی شهر بهره برد.البته این قضیه زمانی به منصه ظهور می رسد که مردم در کلیه فرآیندهای صنعت گردشگری شرکت کنند و به تعبیری صنعت گردشگری با بافت کل ساختار اقتصادی منطقه یکپارچه شده و به صورت جزئی از اجزاء اقتصادی آن درآید پس با در نظر داشتن جدول شماره (  2-4 ) که نشان دهنده کاهش بازدید کنندگان از عناصر قدیمی می باشد می توانیم با تبلیغات کارا و مناسب پتانسیل های گردشگری عناصر بافت قدیم را به همگان معرفی کرده تا گردشگران بیشتری جذب کرده و سرمایه های ناشی از جذب گردشگر را در راستای توسعه منطقه بهره گیری کرده و آن را به عنوان یک قطب قوی جذب گردشگری به کار ببریم . نتیجه این که توسعه این صنعت باعث شناخته شدن هر چه بیشتر فرهنگ و آداب و رسم منطقه می گردد که در راستای این تبادلات فرهنگی-اجتماعی-غنای فرهنگی شهر پدید می­آید.

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

 

1) آیا عناصر بافت قدیمی می تواند تأثیر مؤثری در جذب گدشگر و سرمایه گردشگری موثر باشد ؟

2) تا چه اندازه شناخت کافی از ظرفیتهای توریستی و معرفی و تبلیغات کارا از بافت قدیمی شهر سمنان در جهت توسعه گردشگری این شهر تأثیر موثری دارد ؟

3) آیا سرمایه گذاری کافی در زمینه توسعه گردشگری (بافت قدیمی شهر سمنان ) شده می باشد ؟

4) آیا شهر سمنان دارای تاسیسات زیر بنایی مناسب جهت جذب گردشگری را دارد؟

5) آیا تبلیغات و اطلاع رسانی لازم از طریق چاپ بروشور و ایجاد پایگاه اینترنتی در زمینه گردشگری بافت قدیمی شهر سمنان انجام شده می باشد ؟

6)  آیا مرکزی برای معرفی فرهنگ بومی بافت قدیمی شهر سمنان هست ؟

7)آیا اقداماتی در جهت تقویت بخش خصوصی و ارائه تسهیلات ویژه به آنان برای سرمایه گذاری در                     زیر ساخت های گردشگری انجام شده می باشد ؟

 دانلود متن کامل پایان نامه جغرافیا در لینک پایین صفحه